ENGLISH|نقشه سایت
دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه
 
۱۳۹۵ جمعه ۱ بهمن
اخبار کوتاه
دكتر جهانگير كريميان1 ، معصومه قاسمي2

هدف اصلي اين تحقيق ارتباط بين نحوه گذراندن اوقات فراغت و تفريحات سالم با شادماني و عملكرد تحصيلي دانش آموزان دوره متوسطه دختر شهرستان سميرم (با تأكيد بر فعاليتهاي ورزشي) بود. روش تحقيق از نوع توصيفي ـ همبستگي و جامعه آماري آن را كلية دانش آموزان دوره متوسطه دختر شهرستان سميرم تشكيل دادند. با توجه به تعداد جامعه آماري، نمونه مورد نظر با استفاده از نمونه گيري تصادفي- به روش خوشه ايي انجام شد. با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه مورد نظر 384 نفر به عنوان نمونه تحقيق انتخاب شدند. ابزار جمع­آوري اطلاعات پرسش­نامه محقق ساخته مرسل (1387) و پرسشنامه استاندارد شادماني آكسفورد آرجيل و لو (1989) بود كه ضريب پايايي آنها با استفاده از آزمون آلفاي كرونباخ به ترتيب (765/0α=)، و (855/0α=) به­دست آمد. تجزيه و تحليل داده­ها با استفاده از آمار توصيفي (ميانگين، انحراف استاندارد) و استنباطي (ضريب همبستگي اسپيرمن و تي مستقل) در سطح معني­داري (05/0p≤) انجام گرفت. نتايج تحقيق نشان داد حدود 80 درصد آزمودني ها هيچ برنامه­ايي براي فراغت در دبيرستان نداشتند. 55 درصد ابتدا رشته واليبال و بعد شنا را براي گذران اوقات فراغت انتخاب كردند. حدود 40 درصد از آزمودني­ها نداشتن امكانات ورزشي در دسترس را دليل ورزش نكردن بيان كردند. حدود يك سوم از آزمودني ها يك تا دو روز در هفته بين 10 الي 20 دقيقه در منزل ايروبيك و نرمشهاي صبحگاهي انجام مي دادند. گوش دادن به موسيقي و تماشاي تلويزيون از اولين اولويتهاي گذران اوقات فراغت دانش آموزان بود. حدود 35 درصد از آزمودني ها از نحوه گذران اوقات فراغت خود راضي نبودند. نمره كلي شادماني آزمودني ها حدود 75 بود كه از حد متوسط آن (58) بيشتر بود. همچنين نتايج استنباطي تحقيق نشان داد بين تحصيلات و شادماني رابطه معكوس و معنادار و بين درآمد خانواده با شادماني دانش آموزان رابطه مثبت و معناداري وجود داشت (05/0sig). بين اوقات فراغت با شادماني دانش آموزان رابطه معناداري وجود داشت (010/0Sig=). همچنين نتايج حاكي از آن بود كه شادماني دانش آموزاني كه اوقات فراغت خود را به ورزش و تفريحات سالم مي پردازند بيش از دانش آموزاني بود كه اوقات فراغت خود را به تماشاي تلويزيون و در جوار خانواده مي گذراند(016/0Sig=). بين اوقات فراغت با عملكرد تحصيلي رابطه معناداري مشاهده شد (049/0Sig=) و بين عملكرد تحصيلي دانش آموزاني كه اوقات فراغت خود را ورزش و تفريحات سالم انجام مي دادند، نسبت به دانش آموزاني كه اوقات فراغت خود را به ساير فعاليت­ها مي پردازند تفاوت معناداري مشاهده نشد (05/0 Sig>).

تعداد بازدیدکنندگان امروز 113 تعداد بازدیدکنندگان دیروز 2137 تعداد کل بازدیدکنندگان تا امروز 2476511 تعداد کاربران بر خط 0 تعداد کاربران لاگین بر خط 0
کلیه حقوق این پایگاه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه می باشد..
Powered by DorsaPortal